Käännös tehty koneellisesti käyttäen Google Translatea

Valitse kieli

• fi

Sivuston kieleksi on valittuna suomi.

• en

Set english as the language of the page.

Cobottipäivä Matkakeskuksella oli menestys

10.11.2022 Tiedotteet

Kuvassa Cobotti-tapahtumaan osallistuvia nuoria muutama kymmenen sekä Cobotti-tapahtuman esittelijöitä

Riihimäen Matkakeskuksella järjestettiin perjantaina 4.11. yhteistyörobotiikan Cobotti-päivä. Tapahtuma oli osa Suomea kiertävää Machine Tool Oy:n ja Universal Robots Oy:n Cobotti-kiertuetta. Tapahtumassa oli mahdollista kokeilla hitsausta, ruuvausta, konepalvelua ja lavaustehtäviä yhteistyörobotin avulla. Yhteistyörobotit ovat robotteja, jotka avustavat ihmisiä erilaisissa tehtävissä.

Kiertue saapui ensimmäistä kertaa Riihimäelle, ja tapahtumassa vieraili ennätysmäärä yhteistyörobotiikasta kiinnostuneita. Aamupäivä oli varattu yritysvieraille, ja ilmoittautuneita yrityksiä oli lähes 40. Iltapäivän avoimessa osuudessa vieraili noin 150 peruskoulun oppilasta sekä toisen ja korkea-asteen opiskelijaa. Opiskelijoiden lisäksi tapahtumassa vieraili myös kaiken ikäisiä riihimäkeläisiä.

Yritysvieraille luennoitiin yhteistyörobotiikan mahdollisuuksista ja hyödyistä yritystoiminnassa. Universal Robots ja Machine Tool esittelivät heille cobotteja erilaisissa työtehtävissä, kuten lavauksessa ja ruuvauksessa. Lisäksi yritysvierailla oli mahdollisuus keskustella cobotti-asiantuntijoiden kanssa cobottien hyödyntämismahdollisuuksista omassa yrityksessään.

”Tapahtuma oli Universal Robotsille loistava tilaisuus tavata seudun yritysten edustajia ja tarjota heille mahdollisuus tutustua tämän päivän joustavaan automaatioon. Päivän kruunasi, kun pääsi esittelemään robotteja ja keskustelemaan robotiikasta tulevien robottinerojen kanssa.” Universal Robotsin Channel Development Manager, Miikka-Pekka Jokinen iloitsi.

Iltapäivällä Cobotti-päivään oli vapaa pääsy, ja tapahtuma kiinnosti erityisesti koululaisia ja opiskelijoita. Vierailijat pääsivät tutustumaan cobottien toimintaan käytännössä, esittämään heitä mietityttäviä kysymyksiä Universal Robotsin ja Machine Toolin asiantuntijoille sekä kokeilemaan cobotin ohjelmointia.

Riihimäellä tapahtuman järjestäjänä toimi Riihimäen Robotiikkakampus ja Avoin RoboLab -hanke.

”Hienoa huomata, että cobotit ja niiden hyödyntämismahdollisuudet kiinnostavat alueen yrityksiä sekä opiskelijoita. Suuret kiitokset tapahtumassa mukana olleille ja sitä järjestäneille tahoille, alueen yrityksille sekä riihimäkeläisille kouluille ja oppilaitoksille. Yhdessä saatiin hieno tapahtuma aikaiseksi. ” Eeva Blomberg, Avoin RoboLab -projektityöntekijä, kiittää.

Lisätiedot:

Eeva Blomberg, projektityöntekijä, Robotiikkakampus, Avoin RoboLab -hanke, 040 662 1067, eeva.blomberg@riihimaki.fi