Käännös tehty koneellisesti käyttäen Google Translatea

Valitse kieli

• fi

Sivuston kieleksi on valittuna suomi.

• en

Set english as the language of the page.

Riihimäkeläisjoukkueille maapaikkoja robotiikan MM-kilpailuihin

9.3.2022 Tiedotteet

Suomen edustajat VEX-robotiikan MM-kilpailuihin on valittu. Riihimäeltä Dallasiin Yhdysvaltoihin lähtee kisaamaan kaksi joukkuetta: toisen asteen opiskelijoiden Team 4 Orange Musketeers ja Harjunrinteen koulun Cube Drivers.

Seitsemästä maapaikasta Riihimäki sai kuusi. Sivistyksen ja osaamisen lautakunta päätti maaliskuun alussa lähettää enintään kaksi joukkuetta VEX World 2022-maailmanmestaruuskilpailuihin. Maapaikat jaettiin VEX-kilpailuissa tehtyjen pistetulosten perusteella. Kilpailut järjestetään toukokuussa 2022. Matkan järjestämisestä ja osin rahoituksestakin vastaa Riihimäen kaupungin Robotiikkakampus. Joukkueiden kisamatka on tarkoitus kattaa osittain sponsorirahoituksella.

Pitkään jatkuneen koronatilanteen vuoksi robotiikan parissa työskenteleminen ja kilpailuiden järjestäminen on vaatinut oppilailta ja opettajilta erityisen paljon sitoutuneisuutta, luovuutta ja kekseliäisyyttä. Riihimäkeläisnuoret ovat olleet tänä vuonna etuoikeutetussa asemassa kilpailuun valmistautumisessa, sillä heillä robotiikan opetus on osa opetussuunnitelman mukaista oppimista ja siksi opetusta on voitu toteuttaa myös koronan aiheuttamissa poikkeusoloissa.

VEX World -maailmanmestaruuskilpailut ovat suurin robotiikan kilpailutapahtuma maailmassa. Kilpailut järjestetään kerran vuodessa ja niihin osallistuu vuosittain noin 1 600 joukkuetta yli 40 maasta.

Riihimäen kaupungin Robotiikkakampus ja Roboedu ry. järjestävät tänä vuonna myös viralliset VEX-robotiikan Suomen mestaruuskilpailut 27.–29.4.2022 Riihimäen Urheilutalolla. Yleisö on tervetullut seuraamaan kilpailutapahtumaa ja tutustumaan lasten ja nuorten robotiikkaosaamiseen. Vuoden 2020 kilpailuun osallistui yli neljäkymmentä joukkuetta ja yli 150 robotiikan osaajaa eri puolilta Suomea. Vuonna 2021 kilpailu järjestettiin koronatilanteen vuoksi etäkilpailuna.

MM-kilpailujen maapaikat sarjoittain

VRC (15-v. ja sitä vanhemmat): Team 4 Orange Musketeers, Robotiikkampus, Riihimäki

IQ Middle (yläkouluikäiset): Cube Drivers, Harjunrinteen koulu, Riihimäki, Melor, Pohjolanrinteen koulu, Riihimäki, Räpsters, Lahden yhteiskoulu.

IQ Elementary (alakouluikäiset): Team Shark, Eteläinen koulu, Riihimäki, Lasit, Lasitehtaan koulu, Riihimäki, Team Moonlight, Harjunrinteen koulu, Riihimäki

Lisätietoja: